fredag 3 april 2009

Blommande fredag/Blooming Friday

Nu är de första blommorna insatta i växthuset. Det är "tantblommorna" penséer. För mig, som nybörjare, var det någonting alldeles speciellt att sätta in de första blommorna en så´n här härlig vårdag. Våren är här!
Now the first flowers are put in the greenhouse. It´s the "old ladies flower" pensée. For me, as a beginner, it was something very special to put the first flowers in the greenhouse a day like this. It´s spring!

Även jag har snödroppar i trädgården!


Det här är de "transplanterade" scillorna.
These are the "transplanted" scillas (from the front- to the backsida of my garden)

Skön fredag önskar / I wish you all a nice Friday
♥♥♥♥♥ Eva Linnea ♥♥♥♥♥
Titta på fler bidrag till "Blommande fredag/Blooming Friday hos Katarina/Roses & Stuff.

12 kommentarer:

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Håller inte med dig. Det finns inga tantblommor. Skulle det vara någon så är det tagetes ;-)
Trevlig helg
Birgitta

Anjas Hill sa...

Violer är vårens blommor - om den tiden är tanternas tid - ja, då är de väl tantblommor ;))!
Fina är de i alla fall.

mvh, Anja

Bodil sa...

Så fint du har gjort i växthuset. Nästa vecka blir det dags för mig att röja i växthuset. Skall klippa ner och ståda lite ute i trädgården i helgen. Du milde vad den här värmen har satt fart i trädgården.
Kram

Annika Christensen sa...

Håller med ang tantblommor det måste vara tagetes.
Fint du har det i växthuset och penseér kan man väl aldrig få för många av.
Mina snödroppar är över en del finns kvar.
Ha det nu riktigt gott ihelgen.
själv skall forstsätta att röja.
kram kram
Annika

Katarina sa...

Grattis till vårens ankomst! Jag älskar penséer - särskilt de småblommande, men nästan alla är vackra. Tant-penséer är för mig de orange-svarta - de förknippar jag faktiskt till 'tanter' (ihop med tagetes som Birgitta skriver). Men visst är det intressant hur vissa växter får en negativ stämpel...vi har alla våra associationer.
Ha en fortsatt skön helg - idag ser det ut attt bli soligt här.
Kram Katarina

Ingela sa...

Vad mysigt det ser ut att pyssla i växthuset. Jag är nog den enda tanten i världen som inte gillar penéer. Pelargoner däremot...

Ser härligt ut i alla fall.
Kram
Ingela

Växthusmadam sa...

Jag älskar också penséer, de är fina, billiga och blommor länge!!! Även jag har ställt in lite penséer i växthuset. Idag blir det med säkerhet en kopp te i växthuset efter att jag kommit hem, ska iväg och inspektera en nyöppnad trädgårdsbutik på landet först!
Skön trädgårdshelg önskar jag dig!
Växthusmadam

Unknown sa...

Är inte något av tjusningen med dessa "tantblommor" dess tidighet - man sår tidigt och de blommar tidigt. Sen är de naturligtvis snygga också.

Gunilla sa...

Du har det verkligen fint i ditt växhus, penseer är ju verkligen fina det finns ju så många sorter.

Du skall ha en fin dag och njut av dina växter i ditt växthus.

Gunilla

Med fingrarna i (j)orden sa...

För mig är violer inga tantblommor. Penséer kanske, men vad är en tant egentligen? Måste det vara något negativt? Jag är gärna både trädgårdstant och pelargontant så varför inte pensétant! Underbart att få ut dem i växthuset i alla fall. Jag har också satt penséer idag.
Eva

Anonym sa...

Hej!
Tantblommor!??? Vadå??? Idag var vi till stora staden och det var bara ungdomar som köpte penséer! De var säkert under trettio!!! Nej, finns det tantblommor så är det, som fler har påpekat, tagetes! Det köper jag aldrig!!! Och jag har fyllt tjugosju!!! hihi...
Det verkar gått bra med dina transplanterade scillor! De är vackra!! Och snödropparna! Och allt annat som man vill se i trädgården! Härligt med vår!!
Hulda

nilla|utanpunkt sa...

Tantblommor kanske, men de är för ljuvliga!