tisdag 29 september 2009

Tisdag = TrädgårdsTema

Veckans TrädgårdsTema är “Röj inför vintern”.
Ett lite dystert tema som gäller för denna vecka, tycker jag.
Hösten är ju så otroligt vacker fortfarande, men det var bara 2 grader varmt i morse! Då får man nog börja tänka om, lämna sensommaren, skörda det sista, plocka in blommorna & alla sommargrejorna, fälla ned solparasollet, dra in markisen och börja ställa in sig på en kallare del av året. Det känns alltid lite dystert så här i september när man blickar fram mot oktober (som ju iofs kan vara kall & vacker), november (BURRR, mörkt & kallt), december (men då har man ju advent & jul att sysselsätta sig med), januari (jag muntrar upp mig med att fylla år) och februari.
Fram i mars börjar man ju skymta ljusningen igen och i april kan man äntligen sträcka ut vårbenen igen och sticka nästa mot solen. Hurra!
Röja för vintern betyder hos mig att:
IMG_4407IMG_4408
Ta in parasollet.
IMG_4409
IMG_4410
Plocka in alla växter som inte tål kyla.
IMG_4411IMG_4413
Skörda den sista jordgubben.
IMG_4414IMG_4415
Ta in solstolarna.
IMG_4425
Sätta ut en fejk-buxbomsboll (Årets kitsch!) med lampor vid entrén.
IMG_4422IMG_4421 
Samla frön och torka örter.
IMG_4418IMG_4419
Fälla in markisen och klippa ner vinrankan.
Skörda paprikor och tomater i växthuset.
Och …….

Så det är väl bäst att sätta igång!?

 Ha en skön dag i den klara höst-solen & –vinden!

Du hittar fler bidrag till “TrädgårdsTema” hos Maria på “Marias Trädgårdsblogg”.
skördetema

Kram

3 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Såna tider nu, jag har också grejat lite,
fejk-buxbom med lampor blir nog bra.
Ha en trevlig kväll.

Maria Berg sa...

Jag det är en del att göra nu när det närmar sig det kalla och jag visste inte att när jag publicerad det i går natt kom faktiskt frosten här för första gången och jag skarapde bilen.

Jo, nog finns det en hel del att göra även om har en liten plätt, vi bodde innnan på 300 och då var huset en stor del.

Tack för att du är med och en sådan där frö/krydd tork skall jag nog allt skaffa,
MB

Anonym sa...

Ja, det är en hel del att fixa innan hösten. Kikade på din växthuskategori . Jätte roligt. Vill ju så gärna ha ett växthus nån gång. Ha det bra Lena/isis

http://isklockan.tradgardsblogg.se/