tisdag 22 september 2009

TrädgårdsTema vecka 39 - Klätterstöd

Tisdag igen och dags för TrädgårdsTema!
Den här veckan ska man visa klätterstöd man har i sin trädgård.
IMG_4338IMG_4335IMG_4336IMG_4337
Jag har tre rosenbågar som jag har tänkt att det ska klättra diverse växter på. Jag har inte kommit så långt med det så bågarna får mest fungera som “klätterhängare” så länge. Men lite humle (ovan) och lite murgröna (nedan) har växt upp längs två av bågarna i alla fall.
IMG_4339IMG_4340

Hitta fler bidrag till TrädgårdsTema hos Maria på “Marias Trädgårdsblogg”.

skördetema

I dag är det höstdagjämning; dygnet då dagen och natten är lika långa.
De gamla vikingarna firade denna dag med ett blot: höstblot.
I
wikipedia kan man läsa:

Höstblot eller höstdagjämningsblot är ett blot inom nordisk religion, vilket firas vid höstdagjämningen i slutet av september för att ta farväl av det ljusa halvåret och hälsa mörkrets och höstens ankomst. Höstblotet kan riktas till Sunna, Oden eller Freja. Kombineras höstblotet med ett skördeblot kan man även rikta sig till skördegudar som Frej och Tor för att tacka för det som varit. [1] Höstjämningsblot innefattar även att man välkomnar den mörka delen av året tydligare än tidigare eftersom efter jämningen så är natten, den mörka delen av dygnet längre än den ljusa. Detta innebär att man hälsar gudar såsom Skade, Uller (mytologi) och ibland Höder välkomna.
[1] Sveriges Asatrosamfund, Forn sed i nutid (2008)
IMG_3409

5 kommentarer:

Gunilla sa...

Fina tolkningar på klätterstöd.
Fuchsian var ju fantastiskt fina.

Ha en fortsatt fin kväll

Gunilla

Home No.1 sa...

Halloj!

vad härligt, yoga!
Skulle behöva ta tag i den delen av mig själv också får satsa på det efter nyår då jag slipper jobba så mycket...jag har provat poweryoga...och frigörande deans det tyckte jag var underbart!

Ha det gott!
Kram Annica.

Viola sa...

Vackra bilder från din trädgård och nog är det alltid höst idag...ha en skön kväll, KRAMEN

Maria Berg sa...

Tänk vad man lär sig.
Skall se om några år så är både murgrönan och hmlen uppe och klättrar över allt även om humlen visnar ner varje vinter.

/MB

mitt gröna hjärta sa...

hej, humlen brukar vara tacksam, kommer säkert att täcka din fina båge till nästa säsong!
Ha dte gott, Jenny