måndag 21 september 2009

Yoga-helg

Nu i helgen har det varit yoga-kurs (i Stockholm) igen. Nu börjar vi ju komma en bit på väg, så det blir mycket tid som ges till att dela med sig av erfarenheter, upplevelser, val, förändringar, reaktioner från andra, funderingar, undringar, manifestationer etc, etc. Alla bilder har jag hämtat från nätet.

livshalsa_se

Vi gick igenom energimedicin och Ayur Veda (den indiska vägen till ett hälsosamt liv) på de mer teoretiska lektionerna. Vi bestämde vilken dosha/konstitution vi tillhör (jag är pitta). Vi tittade också på Masaru Emotos bilder på vatten. Ni kanske har hört talas om hans försök med att fotografera vatten precis när det fryser? Mycket intressanta resultat och mycket vackra bilder! Vi består ju till 70 % av vatten, och man kan ju dra vilka slutsatser man vill, men intressant & vackert är det!!

2006-12-04-l--04_emoto_B_71304916_1_620100

Till avslutningshelgen i november ska vi ha skrivit ett “föredrag” i något ämne som vi vill fördjupa oss i. Jag valde “Meditation – ur västerländskt perspektiv. Vad händer i hjärnan?” Meditation är relativt nytt för mig och jag skulle vilja lära mig mer om vad som finns påvisat i den västerländska medicinen/forskningen om vad som händer när man mediterar. Det ska bli intressant att djupdyka i detta ämne.

my_spirit_background

På torsdag ska jag hålla min första “riktiga” My Sprit Yoga-klass. Jag ska vicka för en av kurskompisarna. Det ska bli mycket spännande. Mitt “core”-pass på feelgood är upplagd mycket på samma sätt, men det heter inte yoga.

Yoga: Skrämmer det? Är det “flummigt”? Eller vad är det som får folk att INTE välja att gå på yoga (av de som tränar)? Jag skulle jättegärna vilja höra/läsa era synpunkter. Skriv en kommentar eller maila mig på eva.linnea@live.se.

Ha en fortsatt fantastisk september!

4 kommentarer:

Sorkfröknarna sa...

har tänkt länge att jag ska prova yoga, men tyvärr har det aldrig blivit av. Lovar att jag ska prova efter min resa. Meditation lockar mig också.
www.grandmother.blogg.se

Växthusmadam sa...

Jag är redan yogafrälst även om jag inte utövar det så ofta som jag skulle vilja hinna med!
Kul att tomaterna frodas hos dig! Och tack för tips till "blogguppiffning"!
Växthusmadam

Ingela sa...

Tror säkert yoga är nyttigt, bra och givande men har inte kännt mig tillräckligt dragen, jag är nog lite för "praktiskt" lagd, kan man säga så? Kanske ger skogen, varma bad i badtunnan och nyskördade grönsaker mig något liknande? Jag vet inte. I alla fall, lycka till med ditt arbete!

Kram
Ingela

Hannele på Hisingen sa...

jag är skapligt duktig på att koppla av,
kan somna hos tandläkaren ;)
Kram.