onsdag 31 mars 2010

Nationalmuseum

Peter Paul Rubens: Backanal på Andros.
NM 600
Förra veckan var jag på Nationalmuseum och tittade på utställningen “Rubens & van Dyck”. Det känns gott i både kropp & själ när jag tar mig tid att vara kulturell och gå på museum. Jag borde göra det oftare, men det blir liksom inte av.

Utställningen var fantastisk. Tänk vad de kunde måla på den tiden! Texten (på svenska) var mycket utförlig och man lärde sig både om de båda konstnärerna, deras tidsepok och om de respektive tavlorna, vad de föreställde och/eller symboliserade.

Två (plåt)ägg, några vykort och en affisch (Blomsterprydd kartusch med Mariabyst) fick följa med hem från museibutiken. 
IMG_6679 
Affischen ska ramas in och hängas upp i “lyckopunkten” i Nöbbele.
IMG_6631IMG_6635IMG_6634 

Tidiga påskhälsningar från

10 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Så vackra ägg!
:)

Viola sa...

Vilken underbar bild, ha det nu så trevligt i Småland med de dina,

GLAD PÅSK, kram

Pysselpalatset sa...

Vill bara titta innom och önska dig en riktigt glad Påsk. kram Jeanette

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Jag har inte varit på museum sedan vi var på museet förra våren...
Visst borde man gå oftare!
Ha nu en härllig Påsk!
Kram
Marie

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vacker bild!
Glad Påsk på dig!
Birgitta

Anonym sa...

Vad härligt att ha ett sånt fint museum granngårds. Och alla andra också... Ha en skön helg med familjen!
Hulda

Hannele på Hisingen sa...

Museum är kul, glad påsk.

Anjas Hill sa...

Vilka fina saker som fick följa dig hem från det kulturella besöket!

Apropå "Jag borde göra det oftare, men det blir liksom inte av."
:Alla kloka personer råder en att prioritera - men om man vill prioritera 100 saker - ja, hur prioriterar man då? ;-)!
Jag förstår med andra ord precis vad du menar!/ Glad påsk! Anja

StrandviksVillan sa...

Fin fortsättning på påsken!

Ser att du också har lite turkosa påskdetaljer och lila krokusar, dom e så söta!

Maria Berg sa...

Måste varit en härlig utställning och allt det fina med dig hem.

Och vårröjning har du hunnit med i dina fina stövlar gillar verkligen glasäggen med det blå ringarna,

GLAD PÅSK;
MB